Reviews

2016-12-30 SVD.se

Golbangs världspopmusik fann ett hem i den svenska folkmusikvärlden, men skulle nog räknas som pop i de flesta andra andra länder: persisk, svensk, och västerländsk. Intressant nog, med tanke på veckans kolumn, har skivan ett uttalat syfte att sätta samman musik för tröst och glädje. Men tvärtemot någon stillsam musik för de sörjande är det omöjligt att sitta still när man lyssnar på ”Gallawêja”, och åh så vackert Rostam Mirlashari sjunger i ”Sabzast”.
Sofia Lilly Jönsson

2016-12 Lira.se

Vissa produktioner tar längre tid än planerat, men nu, fyra år senare än det var tänkt, är Golbangs fjärde skiva till slut här. Detta Stockholmsband med en grund i folkmusiktraditioner från olika iranska regioner har alltid sträckt sig bortom dessa och smält samman dem med svensk folkmusik, pop, rytmer från många håll i världen, och inte minst ett lysande sväng. Visst finns det sistnämnda kvar i vissa låtar, som den ösiga kurdiska folkmelodin Gallawêja, men lugna sånger får ta större plats än väntat. Här finns en hyllning till sångaren Rostam Mirlasharis bortgångna syster, och en riktigt vacker tolkning av den svenska folkvisan Allt under himmelens fäste, med mycket fint pianospel och dragspelssolo av Daniel Reid.
Ruze Nou förvandlas högst otippat till en slags reggae, vilket funkar fint, och i Jane Shouki är det typiska Golbang-svänget med dess 6/8-delsrytmer tillbaka innan de två avslutande spåren återigen är av det lugnare slaget.

Recenserad av: Rasmus Klockljung

2016-12 Simba

Golbang Morid [Nataraj / Naxos] Medlemmarna i gruppen Golbang (vars namn betyder näktergalens sång på persiska) har rötter i både Iran, Turkiet, Mozambique och Sverige. Under ledning av sångaren Rostam Mirlashari – i arabvärlden känd som ”The Prince of Balushi music” (det vill säga musik från Persiska viken) – skapar man modern gränslös folkmusik som rymmer både persiska, arabiska, kurdiska och svenska inslag. Progressiv världsmusik. Färgstarkt är bara förnamnet. Allra skönast hettar det till i de mest österländska numren, men även tolkningen av den svenska folkvisan Allt under himmelens som fäste är strålande vacker. Mäktigast är det storslagna stycke musik som har fått ge namn åt hela albumet: Morid. Ur det stämningsfulla sökandet och mötet mellan öst och väst (i det här fallet folktoner från Dalarna) växer allmänmänsklig kärlek med sällan upplevd känslostyrka. Oerhört vackert. Oerhört värmande. CO (Claes Olson)

2016-10-23 Lira.se

Långt och lysande när Golbang släpper loss

“Rostam Mirlashari har fortfarande en av de vackraste röster jag har hört, och den gör sig lika bra i sådana här stämningsfullt lågmälda visor som i de mer ösiga styckena. I ett par låtar får bandet sällskap på scenen av dansare, och i den kurdiska folksången Gallawêja, med smittande svängiga rytmer och snyggt fiolsolo av Pedram Shahlai, drar publiken igång ringdans. Setet avslutat med skivans titelspår, en stillsam melodi i 7/8-takt med snyggt flöjtspel av Daniel Reid.”

2011-10-29 Khaleej Times, United Arab Emirates khaleejtimes.com

“Golbang, a Sweden-based band, couldn’t be a better choice for the WOMAD (World of Music, Arts and Dance) Abu Dhabi 2012 as their multi-cultural backgrounds resonate with the capital city and the festival itself…At their first UAE performance, the band enthralled the audience with their fusion of folkloric and rock Balochi, Persian and Swedish songs and traditional dances.”

2011-10-22 Muscat Daily, Oman muscatdaily.com

“The Swedish band Golbang performed for a crowd of about 1,500 at Qurm amphitheatre on Thursday. The band played progressive world music, including a mix of popular Baluchi, Persian, Arabic and Kurdish numbers. Lead vocalist Rostam Mir Lashari, popularly known as the Prince of Baluchi music, was accompanied by seven band members at the debut performance in Muscat.

“The band was roped in on popular demand. A large number of people in Oman are Baluchi, and he is very popular with the masses,” said Sajad Maqbool, manager – marketing, Incubix, the organiser of the event.”

2009-12 Dagens Nyheter DN.se

“På Golbangs nya album ”Setareh” skiftar årstiderna lika skarvlöst och man vet inte vilken som är vackrast.”

English translation: “My only experience with the Orient was pouring rain, glistening snow and streaming sun all within a three-day period. Autumn, winter and spring in a single sweep. The seasons shift just as seamlessly in Golbang’s new album, “Setareh,” and you don’t know which is most beautiful. The poetic sensibility is just as strong and the humor just as incurably romantic. Golbang is a Swedish group with roots in Iran, Turkey, Mozambique and Sweden, a blend in which Eastern pathos and resonant clarity unite in a wonderfully tight and elastic rhythm. The singer, Rostam Mirlashari, must have one of Sweden’s most beautiful and seductive voices.

He invokes the stars, greets the new year and directs himself to his beloved with the words, “Drown me in wine and give me eternal life.”

Best track: ”Nourouz”

2009-11 Göteborgs-Posten www.gp.se

“[…] 15-årsfirande Golbang hör till den lilla elit av högklassiga band som bidragit till att lyfta genren ovanför hobbysfären.”

English translation: ”Golbang belongs to the small elite group of high-class bands that raise the genre….”

2009-11 Lira www.lira.se

“[…] nya skivan Setareh visade ett tajt band som skapar fylliga sound med grunden i iranska folktraditioner.”

2008-10 SvD www.svd.se

“Bäst är Golbang. I sin persiska fusion har de ett lite mer eget uttryck än många andra av kvällens band”

2007-11 Arbetarbladet www.arbetarbladet.se

“Åttamannabandet som gjort integrationstanken till verklighet är Golbang. Dess filosofi är att blanda influenser från samtliga bandmedlemmars kulturer. “

2007-11 Gefle Dagblad www.gd.se

“Vilka musikaliska preferenser man än må ha så är det omöjligt att inte dras med i Golbangs dansanta låtar”

2006 Aftonbladet Read the whole article

“The group resists the cynicism in (the Swedish) inmigrationpolicies that, in its fumbling way of helping instead splits up families and makes them live in tight cellars. Golbang is inmigration politics of another sort, fully integrated without any interference of the migration board. Welcoming, entertaining music of a varying descendence.”

2005-06 Hälsingekuriren

“When Golbang enters the stage they completely change the dancefloor to a giant bowling pot of dancing people. The singer Rostam Mirlashari and the rest of the group immediately connect with the audience and people are dancing as if in a carneval. Golbang tends to improvise through out the whole concert, as if nothing was predestined, and only the interaction between the musician and the audience decides what´s going to happen.”

2005-02-09 Länstidningen i Östersund

“Big bang or Golbang? Both were displayed and certainly heard, in the aula of Wargentinsskolan yesterday evening when the Iranian folkband Golbang made the walls stutter. Loudly and rhytmically. Modern folklore with a touch of worldmusic made the students attending the concert forget worries about exams and lessons.”

2005-02 Östersundsposten

The concerthall is at its boiling point. The crowd attending the concert of Iranian band Golbang is standing up, cheering loudly and singing along with the lyrics in a language the might not even have heard before. When the stop playing the are met by loud screaming and cheering by the audience. They want more, and yet more.
– This is our last song, says the vocalist Rostam Mirlashari after an hour.
– Nooo, is the unison, spontanious response from the audience.”

2004-03-07 Länstidningen i Östersund

“Swinging floor with folk- and worldmusicgala Iranian folkrock made the “Gamla Teater” to smoulder with dancing youngsters at the musicgala “Absolut Jämtland”. The Group Golbang and the singer Rostam Mirlashari. The floor swung at the Gamla Teatern on saturday. In the saloon was a whole oceanwaves when the Iranian band Golbang gets down with oriental folkrock. Every other half hour the floor is rippled by jumping youngsters like in a wild wardance following the music around.”

2004-03 Östersundsposten

“It jerks the feet, clapping hands that ends in dancing. Irrespective of age, gender and background. With colourful cocktails and sunshine instead of spotlightthe evning was complete.”

2003-10-09 Sundsvalls Tidning

“One of the evnings most exotic numbers took place on the big scene. It was practically impossible to sit still when Golbang poured/hit with its modern Iraninan folk music. Here you have a load of spices in the form of a three man rythemsection, the niceties of improvissation , the singer Rostam Mirlasharis clean, soft voice, massive and carnivalsmelling keyboard-carpet, above all a prominent soprano saxophone that jazzingly rambles over the chords.”

2003 Göteborgsposten, Bengt Eriksson

Golbang (consisting of seven exile-iranians and one swede) has brought with them musical memories from their homecountry, and at the same time kept a window open for other influnces. Elctronical keyboards interplays with western and arabian drums. Two folksongs, one from Sweden, the other one from Afghanistan harmonizes perfectly. The rest of the melodies, old and new originates from Iran. The word golbang means the nightinglaes song in persian. But Golbang could easily be used to describe the singer Rostam Mirlasharis voice soft yet rythmic, softly and gently swaying. Abdul Rahman Surizehis benjo jingles like a zither. until he turns the power on and makes the benjo sound like an electronical guitar!! Oriental sounds comes out from Daniel Carlssons saxophone. This is one of the best bands in Sweden- all categories!But to most people Golbang is a secret. So far that is.

2003 Lira #1-03

“Golbang rocks bigtime and the music really deserves an audience beyond the specialised ethnic scenes”

2002 Integration i fokus nr 4-02

“The singer Rostam Mirlashari sings acapella. It’s incredibly beautiful and allthe drills are correct. The audience gasps. The music drives right in to our hearts.”

2001-12-06 Uddevallaposten

“Golbang is one of the best groups, who plays world music, I’ve ever heard”

2001-12-04 Bohuslänningen

“A rich, alive, harmonious, rythmic and mixed art of world music.”

2000-12-04 Borås Tidning

“Golbang sounds and feels real.”

2000-11-30 Värmano nyheter

Golbang succeeds with the difficult task to make Oriental music more accessible for western listers, without loosing the musics distinctive stamp.

2000-11-27 Sydsvenska Dagbladet

“The music has a groove and a soft side.”

2000-11-21 Västerbottens-Kuriren

“If I should describe multi cultural-or world music, I need alot of words. Instead it’s easier to let you listen to Golbang’s new CD.”

2000-11-13 Göteborgs Posten

“Golbang is one of the best bands I’ve ever heard, who plays persian music.”

2000-10-26 Musikindustrin

An exciting musical meeting between acoustic and electronic instruments from different cultures and continents.